درحال بارگذاری...

جوانه خوار بلوط آفتی بر پیکر جنگل‌های زاگرس

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

جوانه خوار بلوط آفتی بر پیکر جنگل‌های زاگرس


جوانه خوار بلوط آفتی بر پیکر جنگل‌های زاگرس

امسال علاوه بر خشکسالی و کاهش بارندگی ها آفت جوانه خوار بلوط تهدیدی در کمین درختان بلوط جنگل های زاگرس است و مبارزه زمینی و هوایی علیه این آفت می تواند درختان جنگلی این منطقه را نجات دهد.


این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کردستان روزگار خوشی ندارند، با یک گشت و گذار در این جنگل ها می توان پژمردگی درختان زاگرس را مشاهده کرد که علاوه بر خشکسالی، گرفتار بیماری و یا آفت جوانه خوار بلوط شده اند. جنگل‌های بلوط زاگرس به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیتهای اکوتوریستی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند و حفاظت از آنها در برابر بیماری ها و آفات به ویژه آفت جوانه خوار بلوط امری ضروری است. در چند سال اخیر به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های زاگرس شده است و همین امر موجب شده که درختان بلوط زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند. اداره کل منابع طبیعی استان کردستان نیز در سال های اخیر اقدام به مبارزه علیه آفت جوانه خوار بلوط کرده و در این راستا موفق عمل کرده و باعث شده است خسارت وارده به درختان بلوط در اثر آفت جوانه خوار بلوط تاحدودی کاهش پیدا کند.

یکی از مهمترین آفات در جنگل های زاگرس جوانه خوار بلوط است، این آفت با تغذیه لاروها از جوانه ها و برگ های بلوط هر ساله موجب بی برگی کامل و درختان بلوط می شود، لارو ها با ایجاد تارهایی از سطح شاخ و برگ ها آشیانه می سازند و با بیرون آوردن سر از داخل تارها به خوردن برگ ها مشغول می شوند. خسارت آفت جوانه خوار بلوط گاه با از بین رفتن کامل برگها و جوانه‌های بلوط همراه بوده و خسارت قابل توجهی را همه ساله به جنگل های بلوط کشور وارد می سازد.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند. از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل‏های غرب کشور را تشکیل می‏‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه، مریوان و سروآباد واقع شده است و بعد از جنگل‏های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند. در جنگل های کردستان انواع درختان از جمله بلوط، مازو، گلابی، زبان ‏گنجشک(ون)، گردو، سیب وحشی، پسته وحشی، زالزالک، آلبالو، ازگیل، بادام تلخ، داغداغان، نارون، افرا و بید وحشی رشد کرده است.

با ما همراه باشید👇

09925482920


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


جنگل آفت بلوط سیرنگ کشاورزی پهپاد کشاورزی پهباد سمپاش سم جنگل‌های زاگرس جوانه خوار بلوط

این مطالب را هم بخوانید!

مزایای استفاده از کشاورزی مدرن

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

کشاورزی در زمین های نا صاف و ن...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

کوددهی و نقش آن در کشاورزی

می دانید کوددهی مناسب می‌تواند بهبود عملکرد محصولات از طریق افزایش اندازه و کیفیت محصولات کمک کند؟ آیا می‌دانستید کوددهی نادرست می‌تواند به کاهش تنوع زیستی خاک و آبیاری منجر شود؟ برخی از کودها می‌توانند منجر به افزایش میزان جیوه در محیط زیست شوند.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116